Monday 7 January 2013

Bila AMPUing bermaharajalela

Assalamualaikum...

1st of all, aku nak say sorry if entry kali ini menyinggung sapa juga yang membaca (as i know takkan ada yang baca entry aku.. tak kisah la)  Ini semua luahan hati aku. Or maybe juga peringatan kepada aku sendiri.

KAKAI AMPUI.. Haha. Kaki Ampu. Which is aku rasa all the Malaysian knows what does it mean. So i think i dont have to explain. But aku wonder apa yang kaki ampu ni dapat? Apa yang diampu itu dapat? dan apa efek @ sound effect yang orang sekeliling dapat.

Nowadays, kaki ampu banyak kot berselerak @ dengan kata yang sentap sikit bersepah kat sana sini. Orang gomen ke, swasta ke, kompani kecik pun memang akan ada. As if takde kaki ampu ni, keja tak siap and keja tak menjadi. Kira nye camtula kepentingan kaki ampu. Tapi itu dari segi pemikiran kaki ampula. Tapi kaki kuat keja dengan komitmen 150% tu mereka percaya kaki ampu  is such a parasit.

Aku sendiri tak suka mengampu dan tak suka diampu. Di tempat keja aku yang lama pun memang ada kaki ampu. Generally. Im not fix to my division or my unit. General okey. Aku sendiri melihat bagaimana die bekerja dan bagaimana die menggunakan macam-macam teknik untuk menaikkan "saham" die di mata top management.
Fuh.. Macam my friends said, kaki ke atas, kepala ke bawah pun die akan tetap mengampu.

Dan bila dah mengampu tu, yang baik semua la dia dapat. Dan yang tak berapa elok dapat kat orang lain. Aku yakin ramai yang tak kisah ngan pengampu ni, tetapi apabila pengampu ba** ni mula melaga-lagakan atau memburuk-burukkan orang lain seolah-olah dia saja yang bagus, that's the problem. Kenapa nak jatuhkan orang lain demi nak naikkan diri sendiri??? Awak tu dah takde keja lain ke @ itu la keja yang paling awak pandai buat? Defuq!!!


Actually angin sebenarnye ni. Tapi nak buat camne. hidup pengampu takkan halal pun sebab gaji yang korang dapat tak berkat. Cuba fikir balik, duit yang korang dapat tu bagi kat anak-anak utk diorang makan, utk korang sendiri makan. Halal ker???

Kak Peah Gebuz: Tak payah jadi pengampu la. Jangan bekerja hanya kerana nak acknowledgement daripada bosses sehingga mengetepikan Allah. Rezeki bukan bos kasi, tapi Allah kasi. Jadi kerjala ikut cara yang betul ok? Adios. Semoga rezeki kita ini halal hendaknya. Amin

No comments:

Post a Comment